Öğrenciler ders programlarını genelde bir başkasına hazırlatmayı tercih ederler. Bunun nedenini öğrencinin ders çalışma programını nasıl yapması gerektiğini bilmiyor olması değil elbette. Bunun nedeni birilerinin çıkıp öğrencinin yerine hiç uyamayacağı programı hazırlamasıdır. Birçok öğrenci rehberlik servisine gelip, hazır bir ders programı istiyor. Bu son derece yanlış bir talep. Önemli olan öğrencinin kendisi ders programı yapabilmesini öğretmenktir. Kısaca “Balık tutmasını öğrenmeli.”
İşlevsel Bir Ders Çalışma Programı Nasıl Hazırlanır?
Bu konuda yazılmış birçok kaynak var. Tüm bunları ders programı hazırlamak için öğrencinin incelemesi mümkün değildir. Bunun için burada kısaca püf noktalara değineceğim. Ayrıca yazının sonunda dökümanlar bölümüne eklediğim örnek ders çalışma programlarını inceleyebilirsiniz.
Değerli öğrenci arkadaşım! Eğer ilk defa bir program hazırlıyorsan öncelikle şunu bilmelisin ki programın kalıplaşmış bir şekli, formatı yoktur. Başarıya direkt götürecek sihirli bir ders programı da yoktur. Programın asıl başarısı sizin gösterdiğiniz sabı ve azimde saklı olduğunu unutmayınız. Yazının sonunda verdiğim örnek ders çalışma programından da anlaşılacağı üzere programı istediğiniz şekil ve formatta hazırlayabilirsiniz.
Öncelikle kendinizi tanıyın.
Öncelikle kendinizi tanıyın. Hangi saatte enerjiksiniz, hangi saatte ders çalışma sizin için verimli oluyor, kaçta uyukunuz geliyor, yemek saatleriniz nedir?, hangi dersi kolay yada zor anlıyorsunu, arkadaşlarınıza nekadar zaman tanımalısını, seyrettiğiniz filmler, ailenizle geçireceğiniz vakitlerin hepsini düşünün ve bir kağıda yazın. Bunu haftalık olarak yapın. Hangi gün kime ve neye ders dışında zaman harcadığınızı bilin.
Ders çalışma programınızı haftalık olarak düzenleyin. Haftanın her günü ne yapacağınızı yazın.
Ders çalışma programında o gün içinde okulda gördüğünüz derslere takrar saatleri ayırın. Bir sonraki günün derslerinide gözden geçirecek şekilde planlayın. Örneğin salı günü okuldan çıktınız. İlk sıralara o günkü derslerin tekrarını koymanızda fayda görüyorum. Sonraki aşamada Çarşamba göreceğiniz dersleri alın. Böylelikle aynı derse iki gün içinde (Okulda öğretmenin de anlattığını hesaba katarsak) üç defa tekrar yapmış oluyorsunuz.
Ders programında çalışacağınız dersin kaçta başlayacağını ve kaçta biteceğini yazın. Ancak bunu uygularken esnek olmaya özen gösterin. Diyelim ki matematik çalışıyorsunuz. 40 dakika zaman vediniz. Ama yetmedi. 50 dakika oldu. Önemli değil. O günkü kalan derslerinizi 10 ar dakika ötelemelisiniz.
Öğrenciler ders çalışma programlarında zorlandığı derslere genelde çok yer vermediklerini görüyorum. Yanlış bir alışkanlık. Aksine zorlandığınız derslere öncelik vermelisiniz. Ve zamanı biraz daha uzun tutmalısınız. Bu derslerden kaçmak yerine çevrenizdeki olanakları kullanmayı da programlamalısınız. Örneğin matematikte zorlanıyorsanız daha iyi anlayan bir arkadaşınızdan destek almaya çalışın, öğretmeninize gitmekten çekinmeyin. Yardımcı kaynaklar alarak konuyu farklı açılardan öğrenmeye çalışın. Olduğu kadar yapın. Bunu yapmadığınız vakir. Dünyanın en iyi programı size hiçbir faydası olmayacaktır.
Benzer dersleri üst üste koymayın. Bilgiler karışmasın.
Bir ders çalışma süresi 20 dakikadan az olmasın, 40 dakikadan fazla uzun sürmesin. Ancak matematik gibi problem çözerken birden kesemeyeceğiniz durumlar ve konu bütünlüğünü bozamayacağınız durumda bu 40 dakikayı makul düzeyde uzatabilirsiniz.
Mutlaka her ders çalışa sonunda 10 dakika dinlenme koyunuz. Bu dinlemnme aralıkları bilgilerin sindirilmesi açısından önemli. Bu dinlenme aralıklarını kendinize ödül olarak sunun.